Příjemnou atmosféru zvýrazňuje vyspělý design

Příjemnou atmosféru zvýrazňuje vyspělý design

Zásadním aktuálním trendem při vybavování obchodních center je v současnosti důraz na úspornost. Veškerá zařízení by měla být energeticky nenáročná a materiály používané při zařizování obchodních center by neměly působit negativně na životní prostředí. Více než kdy dříve se také klade důraz na originální a funkční design. 

Firmy zařizující obchodní centra v současnosti používají materiály, které mají šetrný výrobní cyklus, jejich výroba produkuje jen malé množství odpadu a neobsahují škodlivé látky. „Tyto vlastnosti výrobků musí být doloženy, aby správce budovy byl schopen prokázat, že provoz budovy je takzvaně udržitelný. Samozřejmostí je také snadná nebo minimální údržba,“ vysvětluje Daniel Štys, head of operation department asset services-retail společnosti CBRE. 

SVĚTLO ZÚTULNÍ PROSTOR 

Velké možnosti úspor v oblasti osvětlení přinášejí světelné zdroje na bázi LED, která uspoří až 70 % energie proti standardním svítidlům. „Tato technologie je zároveň výborným prostředkem pro namodelování místností podle potřeby – teplotou barvy svítidel lze naladit zákazníky tak, aby měli větší chuť utrácet. Je proto vhodné si v prodejnách pohrát s teplotou barvy a věrohodností barev, aby byl celý prostor obchodu atraktivnější, útulnější a zákazníky lákal,“ radí Drahomír Dostál, vedoucí technického oddělení společnosti Eltodo-Citelum. Jak dále připomíná, ke zvýšení celkové atraktivity obchodního centra je vhodné také nasvícení vnějších fasád a doplňkové dekorativní osvětlení, případně příležitostné nasvětlení ke speciálním příležitostem. „Zajišťujeme také údržbu osvětlení a obecně celé elektroinstalace. Naši zákazníci od nás mohou mít také například vánoční osvětlení, které je možné si buď koupit, nebo jen pronajmout,“ dodává Drahomír Dostál. 

POSVIŤTE SI SPRÁVNÝM SVĚTLEM 

Poslední dobou výše zmíněná firma realizuje osvětlení například v parfumeriích Douglas, jejichž provozovatel si přeje zvýšit atraktivitu prodejního prostoru i vystaveného zboží. „Dosavadní osvětlení nevyhovovalo normě, zboží bylo špatně nasvětlené a pro koutky byla zvolena nesprávná barva světla – teplá bílá. Tato barva zkreslovala, takže líčení na denním světle dopadalo jinak a klientky byly nespokojené. To se nám již podařilo odstranit. Jako další realizaci mohu jmenovat prodejny Vitaland, kde bylo původní osvětlení tmavé. Po podsvícení reklamních ploch a výměně stropních svítidel se prodejna doslova rozzářila,“ konstatuje Drahomír Dostál.  Využití LED technologie doporučuje také Dana Voillot, obchodní ředitelka firmy Clean4you: „Pro celkové osvětlení se hojně používají lišty, do nichž je zabudováno pevné LED osvětlení. Ty potom v kombinaci s bodovými LED svítidly osvětlují celkovou plochu, přičemž bodovými světly je možné zvýraznit určitou část regálu či jiné požadované plochy.“ 

ZÁKAZNÍK ŽÁDÁ PROŽITEK A PŘÍJEMNÝ POCIT

Velkým fenoménem posledních let je internetový prodej. „I na tuto skutečnost musí jednotliví obchodníci reagovat. Již v současnosti je potřeba nabídnout alternativu vůči strohosti a neosobnosti internetového prodeje. Zkrátka je zapotřebí zákazníkovi nabídnout prožitek a snažit se, aby se v kamenné prodejně cítil příjemně. Také služby a servis by měly být postaveny na rovině osobního kontaktu, aby se zákazníci rádi vraceli, případně zde upřednostňovali nákup před nákupem přes internet,“ konstatuje Aleš Zouhar, výkonný ředitel společnosti ITAB Shop Concept CZ.  Provozovatelé obchodních center se stále více snaží doplňovat nákupy v centrech dalšími doplňkovými akcemi, a tím ještě více přitáhnout zákazníky, kteří díky tomu v prodejních prostorách stráví mnohem více času. Co se týká konkrétního vybavení prodejen, snaží se jejich majitelé co nejvíce odlišit od konkurence. Proto zde vznikají, i když zatím spíše ojediněle, prodejny řešené s moderním designem. „Častěji se setkáváme s prodejnami, které přizpůsobují své vybavení prodávanému sortimentu a odkazují na přírodní původ prodávaných produktů. Tento trend je patrný především u specializovaných prodejen s farmářskými produkty, prodejen pečiva nebo lahůdek, ale také u prodejen s přírodní kosmetikou,“ konstatuje Marie Urbášková, vedoucí marketingu společnosti Wanzl. „Nabízíme poradenství s efektivním řešením vnitřního vybavení prodejen, realizaci interiéru, dodávky ucelených řad regálových systémů, pokladních boxů, vstupních zařízení, displejů, nákupních vozíků, košíků a ostatního obchodního zařízení. To vše řešíme s majiteli konkrétní prodejny, ale i s provozovateli obchodních center hlavně z důvodu, aby prodejna odpovídala konceptu centra a zároveň naplňovala očekávání a potřeby provozovatele,“ popisuje Marie Urbášková. 

ZAHRANIČÍ NABÍZÍ VYSPĚLÝ DESIGN

Při srovnání českých a zahraničních obchodních center je patrné, že tamní provozovatelé více investují do designu. „Prodejny jsou navrhovány s větší kreativitou a vybaveny kvalitnějším zařízením. I prodávaný sortiment v jednotlivých prodejnách si drží určitou úroveň kvality. Bohužel v našich centrech se v poslední době stále častěji objevují obchody s velmi levným zbožím a jejich provozovatelé samozřejmě příliš neinvestují ani do vybavení prodejního prostoru, který navíc většinou řeší sami bez konzultace s odborníkem,“ konstatuje Marie Urbášková.  Pokud zamíříme pohled na nákupní centra celosvětově, je možné vypozorovat značné kulturní rozdíly, které se odrážejí do jejich vybavení a designu. „Asijská obchodní centra vynikají gigantickými rozměry, kvantitou obchodů a značek, a v neposlední řadě také zázemím, které tvoří fontány, relaxační centra a zahrady. Jedná se spíše o malou vesničku, kde lidé tráví celé dny. Na Filipínách nebo v Singapuru najdeme posezení ve velkých zahradách, internet je zdarma, zkrátka příjemné zelené prostředí. Americká obchodní centra se vzhledem podobají asijským, ale klade se v nich důraz na přátelský a velmi ochotný personál v obchodech, což přikládám nátuře Američanů. Ve Španělsku zase mají obrovské prostory, případně patra, kde je každý koutek věnován jiné značce zboží; jde o variabilitu značek na velkém otevřeném prostoru,“ popisuje Drahomír Dostál. 

VKUSNÝ OBCHOD JE NUTNOSTÍ 

Kromě rozdílů vyplývajících z rozdílnosti kultur je směrem na západ od našich hranic patrný i větší podíl menších obchodů s větším servisem a komfortem nakupování, jako například ochutnávky jídla a nápojů, rady zákazníkům nebo kombinace obchodu s restaurací. Koncentrace na nakupování ve velkém množství není na prvním místě, vše se zaměřuje spíše na servis zákazníkovi. Nakupování již přestává být nezbytnou nutností, ale stává se zážitkem. „My tuto skutečnost máme při vybavování stále na mysli, protože víme, že vkusně zařízený obchod je pro majitele nutný,“ říká Lenka Vašátková z prodejního oddělení společnosti Gondella CZ. „Máme za sebou mnoho realizací od menších obchodů až po hypermarkety, kde bylo zapotřebí vytvořit řešení přímo na míru, protože je vždy třeba respektovat daný prostor. Ten často omezuje instalaci standardního regálového vybavení, a proto je pro nás vždy velkou odměnou, když se nám podaří vytvořit pro zákazníka vhodné řešení pro dokonalou prezentaci zboží,“ dodává Lenka Vašátková. Například společnost ITAB Shop Concept CZ řešila projekt, při němž bylo zapotřebí zvýšit efektivitu prodeje různých částí sortimentu jednoho z jejích zákazníků. „Společně s klientem jsme připravili nový design prodejní plochy, vyvinuli pro něj speciální regálové systémy a další vybavení. Následně jsme prodejny přestavěli. Dosáhli jsme dlouhodobého zvýšení obratu o sedm procent, což považuji za velmi dobrý výsledek,“ konstatuje Aleš Zouhar. 

HLEDEJTE FIRMY SE ZKUŠENOSTMI 

Neznalost shopfittingové strategie, trendů a chování zákazníků může z realizace prodejny udělat noční můru. „Proto doporučujeme obrátit se na specialisty, kteří se s touto problematikou setkávají každý den, a odměnou vám budou spokojení zákazníci a zvýšené zisky. Při výběru firmy vždy dbejte na to, aby příslušná firma měla především zkušenosti. Vyžádejte si reference a fotodokumentaci z realizací prodejen. Myslete na to, že vaše prodejna je pro vás a vaše zboží vizitkou. Pokud se vám nebude žádná realizace dané firmy líbit, nebojte se oslovit firmu jinou,“ radí Dana Voillot. Při výběru firmy, od které provozovatelé požadují zakázku, by si měli dát pozor zejména na solidnost při jednáních. „Obezřetní by měli být hlavně při zpracování cenových nabídek. My se zakázku nesnažíme získat za cenu manipulace se zákazníkem, což je běžné u některých firem, které ve snaze předložit co nejnižší cenu nezahrnou do nabídky všechny relevantní položky. Samozřejmá je pro nás spolehlivost při dodržení dodacích termínů, které jsou vždy nejen dodrženy, ale pokud nám to situace umožní, snažíme se je ještě o něco zkrátit – jako další důkaz naší vstřícnosti,“ říká Lenka Vašátková.  Podle Aleše Zouhara je problematika při výběru konkrétní firmy velmi individuální. „Důležité je, co zadavatel očekává. Pokud má zájem o jednorázovou službu, pak je pouze důležité si prověřit, zda výrobek splňuje bezpečnostní a kvalitativní normy, popřípadě kde byl vyroben. Jestliže chce ale opravdový servis a zkušenost, měl by si vybrat firmu, která je mu to schopna nabídnout. A takových firem v České republice není mnoho,“ konstatuje. 

***

NÁZOR: Roman Šebl, leasing specialist / sales, Reflecta Development

PĚT LET ZA ZÁPADNÍ EVROPOU

„V hustotě ploch nákupních center připadajících na tisíc obyvatel je Česká republika značně specifická. Na každý metr čtvereční u nás připadá méně potenciální kupní síly než v západní Evropě, a to je samozřejmě pro maloobchod a v konečném součtu i pro zákazníka špatně. Obchodní značky jsou v takovém případě na řadě míst nespokojené s dosaženými tržbami, nákupní centra nejsou plně obsazená a zákazník se musí dívat na stažené rolety a dostávat jen část možné nabídky služeb a zboží. Současně je třeba také přiznat, že v tom, jak nákupní centra a jejich obchody vypadají, jsme stále za západní Evropou o nějakých pět let pozadu. Zde bude třeba ujít ještě velký kus cesty a výsledek bude záležet na ochotě vlastníků nákupních center reinvestovat zisky – mají-li nějaké.“

NÁZOR: Petra Hrušáková, consultant, spa4biz

NESTAČÍ JEN NOVĚ VYMALOVAT

„Kdo by chtěl dobrovolně chodit v kabátě, který si pořídil před patnácti lety? Dneska máte o šest kilo více, za oleštěné rukávy se stydíte a kabát byste raději neviděli. Obdobným způsobem zákazníci vnímají i nákupní centra. Aby k vám nakupující i nadále rádi chodili, dříve nebo později si budete muset zmapovat jejich změněná současná přání a očekávání. Nákupní centra si zaslouží modernizaci. Nestačí ovšem jen,nově vymalovat‘. Inovované úspěšné pojetí má vycházet především z hlubšího pochopení potřeb cílových skupin. Těmto potřebám musí vyhovovat i noví nájemci s čerstvou nabídkou sortimentu i služeb, které lidé chtějí, potřebují a oceňují. Prodej projasní a zpřehlední i na míru šitá komunikace se zákazníky. Revitalizace nákupního centra se pak stane velmi přitažlivým magnetem pro zákazníky a zároveň účinným prostředkem ke zvyšování zisku pro majitele.“ 

SLUŽBA: Nákupy usnadňují elektrické vozíky Jedním ze zajímavých prvků pro nákupní centra jsou elektrické nákupní vozíky určené pro seniory, případně pro zdravotně postižené spotřebitele. V Evropě se stále jedná o novinku, která se bude šířit z České republiky a Slovenska do dalších zemí. První elektrické nákupní košíky byly vyrobeny již v roce 1970 a od té doby prošly nespočtem vylepšení tak, aby odpovídaly současným trendům a potřebám. Elektrické nákupní košíky se však na rozdíl od USA neprodávají, ale jsou nabízeny výhradně v rámci služby, čímž odpadá nutnost počáteční investice. „Službu nabízíme formou operativního leasingu, a to do supermarketů i do nákupních center. Elektrické nákupní košíky jsou určeny pro seniory a osoby se sníženou mobilitou například po úrazu nebo pro těhotné ženy a jsou běžně využívány čtyřmi z pěti supermarketů ve Spojených státech či v Kanadě, kde je respekt ke stáří jako ke stále aktivní a smysluplné části života samozřejmý,“ konstatuje Alice Kleplová, marketing a sales manažerka společnosti Elnako EU.