Vozíky i košíky musí být přátelské

Vozíky i košíky musí být přátelské

Tak jako celý prostor prodejny nevyhýbají se módní trendy ani nákupním vozíkům a košíkům. Přestože jim nepodléhají až do takové míry, jsou nedílnou součástí designu celé prodejny. Řádná péče jim prodlouží životnost a jejich optimální funkci zajistí už správný výběr.

V případě nákupních vozíků a košíků nelze očekávat výrazné materiálové či technologické inovace. „Většina změn se týká spíše celkového vzhledu produktu a designu. I nadále přetrvává trend zaoblenějších ergonomických tvarů, aby se zákazníkům s košíky či vozíky dobře a snadno manipulovalo. Roste také snaha výrobců přihlédnout při samotné výrobě - zejména plastových vozíků a košíků -k životnímu prostředí. Předpokládám, že tento trend bude i nadále pokračovat,“ konstatuje Veronika Hanzelová, jednatelka společnosti intaPlastic.

Jednoduchost a návrat k přírodě - tyto prvky jsou stěžejními lodivody v retail designu pro sezonu 2015/2016. Především jednoduchost podtržená LED prvky obsazuje příčky oblíbenosti ve světě retailu a udává jasný design také prezentačních stojanů. „Naši odborníci se zúčastnili Retail Design Expa v Londýně, odkud přivezli řadu novinek, a ty nyní nabízíme svým klientům. Ne -smíme opomenout nový styl broušené oceli, díky němuž se z obchodů stávají na oko zanedbané prodejny s puncem luxusu,“ naznačuje Dana Voillot, obchodní ředitelka společnosti Clean4you.

SLAĎTE BARVU S REGÁLY

Ukazuje se, že nákupní vozík z drátu je i po více než 70 letech existence stále nepřekonatelný. Kov je proti plastu odolnější, nehořlavý a zachovává optickou čistotu. Dlouhá životnost materiálu v kombinaci s jednoduchou údržbou zajistila drátěným košíkům jejich popularitu. S pomocí práškového laku lze změnit i barevné provedení vozíku, které prodejnu odliší od konkurence. „Můžeme stručně říci, že i u těchto produktů převažuje trend černé barvy. Jde o univerzální, a přesto velice elegantní barvu, kterou obchodník lehce zkombinuje s barvou regálů, jež jsou v současné době stále více dodávány v černé barvě. U nákupních vozíků lze takto barevně upravit jejich kovové části,“ sděluje Veronika Hanzelová. Mnozí obchodníci také preferují korporátní design, čemuž přizpůsobují zejména barvu košíků a v případě vozíků také jejich košů. Co se týká materiálu, plastové nákupní vozíky je možné spatřit více v jižní Evropě, v západní a střední dominují vozíky z drátu, který může být lakovaný.

JDE O SOUČÁST MARKETINGU

S vývojem barev a materiálů jde kupředu i vývoj designu nákupních košíků a vozíků. Nákupní vozík a košík je v podstatě pojízdný nositel reklamy a existuje řada možností, jak ho pro tento účel vyžít. Pro umístění reklamy na vozík se nejčastěji využívá plocha na madle vozíku a na jeho přední části. U košíků se reklamou polepují boční a čelní části z vnější strany. Tato reklama je lidem nejvíce na očích, a proto je také nejúčinnější.

Pokud budeme hovořit o plastových košících a vo -zících, pak již sama barva a potisk odpovídají firemní identitě. Košíky lze opatřit jakýmkoli plnobarevným logem, sloganem či obrázkem produktu, takže mohou být výrazným marketingovým nástrojem.

HITEM JE KOŠÍK S KOLEČKY

Velmi oblíbené jsou v současnosti vozíky s objemem koše zhruba 100 litrů, u nákupních košíků je to 20 litrů. Vozík musí nabízet co nejvíce místa pro nákup a zároveň zachovávat dostatečný prostor kolem regálů, mezi nimiž se zákazník pohybuje. U nákupního košíku je důležité, aby ho zákazník unesl a zároveň do něj mohl umístit alespoň základní nákup.

Obecně platí, že čím větší je prodejní plocha, tím větší velikost košíků a vozíků zákazník požaduje. „Naše společnost se zaměřuje spíše na maloobchodní jednotky, kde převládá trend nákupních košů na kolečkách. Těm dává přednost stále více zákazníků před klasickými košíky i malými vozíky,“ uvádí Veronika Hanzelová. „Hitem posledních let je shop and roll, tedy košík s kolečky tažený po podlaze, který si oblíbily zejména singl domácnosti. Shop and rolly jezdí velmi tiše díky speciálním plastovým kolečkům a jsou cenově výhodnou alternativou k tradičním nákupním vozíkům,“ potvrzuje Dana Voillot. Stále také platí, že velikost vozíku či košíku ovlivňuje velikost nákupu. S vozíkem s větším objemem koše spotřebitelé automaticky více nakoupí.

ROSTE DŮRAZ NA DOPLŇKY

Vývoj je do budoucna možné spatřovat v co nejjednodušší konstrukci košíků, která musí odolávat především dennímu používání, vandalismu a povětrnostním vlivům. Zároveň musí splňovat podmínku levného provedení s minimálními nároky na parkování a přepravu. „U nákupních košíků se budou nejvíce prosazovat levné varianty z plastu s potiskem a vyšší nosností. Zažila jsem mnoho praktických nápadů, které měly posunout retail dál, ale drtivá většina se neuchytila; velkým trendem byly například obrazovky na madlech vozíků. V obchodě jsou ale kromě běžných zákazníků také zloději a vandalové, kteří vybavení poničí. K nákupu ale spotřebitel nepotřebuje nic složitého, hlavně aby mu fungoval vozík, dobře se orientoval a našel zboží,“ vysvětluje Dana Voillot.

Z hlediska orientace v prodejně, případně využívání elektronického ná -kupního seznamu, přichází se zajímavou novinkou firma Wanzl. Ta nabízí speciální držák na mobilní telefon, který je umístěn na madle vozíku. Nakupující tak může používat obě ruce k tomu, aby umisťoval zboží do vozíku, a nemusí přemýšlet, kam odkládat telefon. „Nabízíme také vozík pro seniory, který je opatřen sedátkem a brzdou, takže umožňuje odpočinek při nákupu. Vozík je vybaven i držákem na hůl. V poslední době nadnárodní sítě častěji objednávají náš speciální vozík, který se dá připojit k invalidnímu vozíku a dokonale kopíruje jeho dráhu,“ popisuje vedoucí marketingu Marie Urbášková.

Podle slov Josefa Polidara, jednatele firmy Polidar, patří do celkového konceptu také důraz na doplňkové vybavení, jako je například dětská sedačka, lehátko pro kojence, možnost separace křehkého nákupu, dodatečné možnosti odkládání za nebo pod vozíkem, široké a pohodlné madlo, lupa na čtení, držák skeneru nebo držák nápojů v kelímku.

ŽIVOTNOST PRODLOUŽÍ ÚDRŽBA

Tak jako každá denně používaná věc také nákupní vozíky a košíky vyžadují pravidelnou a pečlivou údržbu. Nejvíce namáhanou částí nákupních vozíků jsou kolečka, která v případě špatného fungování výrazně znepříjemňují zákazníkům nákup. Dále musí být funkční zálohovací systém, který by měl po vložení mince uvolnit vozík z řady. Pokud se tak nestane, bývá to příčinnou mrzutostí. Velmi důležitá je čistota nákupních vozíků, která má na zákazníky velký vliv. Údržba a čištění vozíků a košíků by měla probíhat minimálně jednou za šest měsíců, což je optimální interval pro zajištění hygieny i funkčnosti. Každá provozovna by měla být vyčištěna minimálně jedenkrát ročně.

Kromě koleček dosahují největšího opotřebení zálohovací systémy, madla, dětské sedačky a plastové díly. „Naše firma poskytuje plný servis nejvyšší kvality v oblasti údržby a mytí nákupních vozíků a košíků. Při výměně komponentů používáme náhradní díly pouze od kvalitních výrobců. Při servisních úkonech se řídíme certifikáty kvality a ochrany životního prostředí ISO,“ říká Dana Voillot.

MNOHDY POMŮŽE REPASE

Optimální délka životnosti košíků by měla být okolo pěti let, ale vždy záleží na stavu konkrétního kusu. U košíků, které nové stojí řádově desítky korun, se jakýkoli servis nebo dodání náhradních dílů (madla) nevyplácí. U drátěných nákupních vozíků je to tehdy, když se rozpadne konstrukce vozíku nebo jsou poničeny všechny komponenty a náklady na výměnu by převýšily pořízení nového vozíku. U plastových vozíků a košíků je to jakékoliv poškození nebo prasknutí plastové konstrukce, a samozřejmě i poškození jednotlivých komponentů. Plastové vozíky a košíky se nedají repasovat, maximálně recyklovat. U drátěných vozíků je výhodná repase minimálně dvakrát za život vozíku. „I zde doporučuji nechat si na repasi vozíků vypracovat nabídku odborné firmy. Může se stát, že oprava vozíků s výměnou všech opotřebených částí nebo i nová galvanizace bude stát více než nový vozík,“ upozorňuje Veronika Hanzelová.

SPOJTE SE S ODBORNÍKY

Podle slov dodavatelů zůstává bohužel hlavním kritériem při výběru vozíků a košíků stále cena. Vozík je však to první, s čím se zákazník setká, a také jej celou dobu provází nákupem. Proto by obchodníci měli dbát na jeho dobrý stav a čistotu. Nákup s vozíkem či košíkem ve špatném stavu dokáže znepříjemnit návštěvu obchodu a zkrátit délku pobytu v prodejně. Měli by proto vybírat kvalitní produkt, který musí být nabízen spolu s kompletní službou, servisem, odborným výkladem a musí být vybaven takovými komponenty, které zajišťují dlouhou životnost, snadnou údržbu a zajímavou cenu.

Hlavní atribut dobrého výrobku je jeho prodejce a následné služby a zá -ruky. „Majitelé obchodů v mnoha případech upřednostňují nízkou pořizovací cenu před posouzením kvality, případně vhodnosti zvoleného typu. Můžeme se pak setkat například se stopadesátilitrovými vozíky v malé vesnické prodejničce, kde má zákazník problém s takto objemným vozíkem projet úzkými uličkami mezi regály. Ne vždy je nejlevnější nabídka ta nejlepší. Doporučuji zákazníkům, aby si nechali vypracovat podrobnou nabídku od odborné firmy, která umí doporučit vhodný typ pro jakoukoli velikost prodejní jednotky a takzvaně ušít nabídku na míru. Zákazníkům dále doporučuji zkontaktovat vždy skutečně odbornou firmu se zkušenostmi a dostatečným portfoliem těchto produktů,“ radí Veronika Hanzelová.

JEDNODUCHOST A NÁVRAT K PŘÍRODĚ ČIŠTĚNÍ ASPOŇ JEDNOU ROČNĚ

I výběr novinek Clean4you dvoupatrové plastové shop and rolly s pojezdovými kolečky a komfortním madlem s možností umístění reklamy přímo na vnější straně košíku v objemu 55, 66, 67 a 78 litrů; plánované uvedení vozíčků s designem určeným především pro ženy intaPlastic nový typ nákupních vozíků a sestav košíků Hybrid italského výrobce Plastimark, přičemž nákupní vozík je kombinací kovové pozinkované konstrukce a plastového nákupního koše a je k dispozici ve dvou velikostech - 180 l a 240 l; kovový stojan pro nákupní košíky Polidar nákupní vozík Avant Mec s malým parkovacím odstupem; vozík Avant P ve velikostech 60 l, 90 l, 140 l a 190 l; vozík Avant 275 se Systec relax XT madlem v objemu 275 l Wanzl nákupní vozík Design Trolley ve sportovním dynamickém designu s madlem s velkou plochou využitelnou pro reklamu, a to v modelech Basic, Dyna -mic a Premium; vozík Tango Recycling s košem, který je minimálně z 50 % vyroben z recyklovaného materiálu a opatřen držákem na kelímky a držákem na skener či mobilní telefon; nákupní košíky GT26 bio vyrobené z recyklovatelných surovin; koš na kolečkách GT40 a GT40 eco; koš na kolečkách GT40 s černým madlem a červenou, modrou nebo černou barvou koše

Celý článek: ZBOŽÍ & PRODEJ, 24.6.2016