Novou tvář prodejny svěřte zkušeným

Novou tvář prodejny svěřte zkušeným

I když na emoce zákazníků může výrazně zapůsobit i personál, atmosféru v prodejně vytváří především její design. Návrh a následnou realizaci by proto měli provádět odborníci, kteří mohou díky svým zkušenostem majiteli ušetřit nejen peníze, ale také mnohé trápení. Jen oni totiž mají nejnovější poznatky o spotřebitelském chování, barevných trendech či nejnovějších materiálech a technologiích. 

NÁVRHY A REALIZACE INTERIÉRŮ 

Ve snaze uspořit finanční prostředky se mnoho majitelů zejména menších prodejen snaží vystačit si se svým návrhem a mnohdy také s následnou realizací veškerých stavebních úprav, které jsou při zařizování nové prodejny či při její rekonstrukci nutné. Bohužel si však neuvědomují, že v konečném výsledku je toto jejich konání může vyjít dráž, než když projekt svěří od počátku odborné firmě. Výhoda u odborné firmy spočívá v tom, že nikdy nejde o nápad jediného člověka. V odborné firmě se obvykle sejde tým lidí, kteří přicházejí se svými nápady, a teprve z nich vzniká postupně ucelené kreativní řešení. Tito lidé se navzájem ovlivňují a doplňují. 

SPECIALISTÉ DOPORUČÍ NEJLEPŠÍ VARIANTU 

Většina majitelů obchodů se snaží ušetřit a vedena touto snahou někdy zadá návrh někomu nekompetentnímu. „Musím ale upozornit na to, že v konečném důsledku takové řešení může vyjít mnohem dráž, než když se zadá návrh i následná realizace specializované firmě. Její pracovníci mají obvykle tolik zkušeností, že relativně levně dovedou najít řešení jak pro velkého, tak i pro malého obchodníka. Navíc je v tomto případě eliminováno riziko, že se něco navrhne a následně pak zrealizuje špatně,“ varuje Oldřich Kovařík, jednatel společnosti OK Design.  Protože se odborné firmy realizacemi prodejen zabývají mnoho let, mají mnohem větší povědomí o materiálech a technologiích, a dovedou tedy zadavateli nabídnout i levné varianty, které budou zcela funkční. Dokážou také lépe odhadnout, který materiál zvolit, aby splňoval dané požadavky. „Jiný materiál je zapotřebí na dočasnou grafiku a jiný na orientační systém, který má vydržet mnoho let. Není to sice pravidlo, ale malé firmy obvykle nemají tak široký obzor. Není sice stoprocentně nutné, že by majitele obchodu musela malá firma zklamat, nicméně v tom případě velmi záleží na tom, na jak velkého fandu tam narazí,“ dodává Oldřich Kovařík. Společnost, která se zabývá desítky let vybavováním interiérů prodejen, má léty získané zkušenosti, sleduje trendy ve vybavování obchodů a dokáže navrhnout optimální řešení zadaného prostoru nejen z hlediska designu, ale i jeho užitných vlastností a optimální prezentace zboží. „Při vytváření návrhu interiéru vycházíme především ze sortimentu, který se bude v obchodě prodávat, a na tomto základě zvolíme typ obchodního vybavení - především regálových systémů. Při celkovém uspořádání prodejního prostoru vycházíme z toho, aby pro zákazníky byl pohyb po prodejně příjemný a zážitkový. Tomu odpovídá například nižší výška regálů, vytváření prodejních ostrovů se sezonním nebo impulzním zbožím, v prodejnách potravin umístění oddělení pečiva, ovoce a zeleniny či pultu pro prodej lahůdek. Velmi důležitým aspektem je i směr pohybu zákazníků po prodejně a umístění konkrétního druhu zboží v regálech tak, aby nakoupili co nejvíce,“ naznačuje Marie Ubrášková, vedoucí marketingového oddělení firmy Wanzl. 

PROFESIONÁLNÍ NÁVRH ODHALÍ KRITICKÁ MÍSTA 

Odborníci sledují trendy a vědí, čím může být právě ta která konkrétní realizace výjimečná a odlišit se od ostatních. „I při běžném zařizování regálů je vhodné poslechnout radu, jestli třeba na zboží využít posunovače či nikoli nebo jakou cenovkovou lištu nasadit, aby se zákazník co nejlépe v regále orientoval. I v této oblasti dodavatelé stále vyvíjejí nové věci a vyplatí se se s nimi poradit,“ přidává se Pavlína Straková, marketing & office manager společnosti VKF Renzel. Existují studie, které dokazují, že spotřebitelé mnohdy vybírají produkty podvědomě. Například mnohem lépe se prodává pečivo umístěné v proutěných koších, které působí přírodně, než když je vystaveno v plastových boxech. Odborníci také vědí, že například k mléčným, a zvláště pak chlazeným mléčným produktům se váže modrá barva. To jsou všechno okolnosti, které následně dokážou zvednout prodeje.  Zavedená firma zná navíc úskalí a problémy realizací vybavení nových obchodů, přičemž na detaily je důležité myslet již u návrhu. Profesionální návrh zadavateli odhalí případná kritická místa, špatně navržené uličky, zásobovací tahy či vstupní prostory. Výhoda spolupráce s odbornými firmami mimo jiné spočívá ve skutečnosti, že se o návrh dokážou postarat komplexně, a to od práce s prostorem přes návrhy nábytku, volbu materiálu až po návrh osvětlení. Navíc vytvoří vizualizace, takže obchodník vidí, jak bude jeho prodejna vypadat.  Každou firmu by si však majitelé prodejen měli prověřit, nechat si předložit reference nebo se podívat na výsledky její práce na již realizovaných zakázkách. „Při výběru firmy vždy dbejte především na to, aby měla zkušenosti. Vyžádejte si reference a fotky z jejích realizací prodejen. Myslete na to, že vaše prodejna je vizitkou vaší a vašeho zboží. Pokud se vám nebude žádná realizace dané firmy líbit, nebojte se oslovit firmu jinou. Každý designér má jiný styl, a tak, jako hledáte kadeřníka, se kterým budete spokojeni, vybírejte i designéra prodejny,“ radí Dana Voillot, obchodní ředitelka firmy Clean4you

JASNO MUSÍ MÍT ZEJMÉNA OBCHODNÍK 

Nakupování silně ovlivňují emoce. Pokud se zákazník cítí v prodejně příjemně, nakoupí více zboží a přijde znovu. Naopak na nevhodně uspořádané nebo špinavé místo už se nevrátí. Na emoce zákazníků významně působí i uspořádání interiéru, pro něž platí mnoho pravidel. Například zboží ve slevě by mělo být vždy ve středu prodejny, zboží denní spotřeby naopak co nejdál od vstupu, aby to nutilo zákazníka projít kolem celého sortimentu.  Zejména u kreativních firem bývá řešení v souladu se záměrem obchodníka. Ten může chtít například budovat svou obchodní značku prostřednictvím designu své prodejny. Profesionál ale také dokáže velmi dobře pracovat s prostorem, takže je někdy možné dostat na prodejní plochu víc zboží, aniž by utrpěla estetika.  „Důležité ovšem je, aby sám obchodník věděl, co vlastně chce, a zejména musí mít jasno, na jakou cílovou skupinu zákazníků se chce zaměřit. Pokud bude prodávat běžné zboží, je nesmysl, aby pořizoval drahé regály a pracoval s prostorem jako například prodejny Swarovski. To by spotřebitelé běžného zboží vnímali jako drahou věc a do prodejny by ani nevešli. Vždy je zapotřebí navrhovat obchod adekvátně tomu, jaké se v něm bude prodávat zboží a jaká je obchodníkova politika,“ upozorňuje Oldřich Kovařík. 

PO REKONSTRUKCI OBVYKLE ROSTE OBRAT 

Příjemným přínosem zušlechtění prodejny je nárůst obratů. Pokud se obchodníkovi podaří udržet si vysoký standard obchodu jako čerstvě po rekonstrukci a dodrží několik základních pravidel, může z takové přestavby těžit celé roky. Dispozice prodejny jsou důležité a často se rekonstruují obchody, které byly navrhovány na mnohem menší sortiment. Je důležité myslet i na rozmístění zboží podle druhů a toku zákazníků po obchodě, impulzní zóny, akční zóny. Vše se samozřejmě odvíjí od cílové skupiny zákazníků, na kterou je obchod zaměřen.  Před započetím každé rekonstrukce by si proto měl obchodník udělat alespoň jednoduchou analýzu trhu a prověřit potenciální kupní sílu, jaký sortiment nabízejí konkurenční prodejny v okolí, na jaké úrovni mají personál, jak jsou vybaveny, a snažit se od okolní konkurence se co nejvíce odlišit nejen designem prodejny, ale i úrovní služeb a ochotou personálu, a tím k sobě přitáhnout i jejich dnešní zákazníky. „Z našich zkušeností víme, že pokud se splní veškeré požadavky, vzroste obrat takto přestavěné či zrekonstruované prodejny až o padesát procent, čímž se zajistí i návratnost vložené investice,“ konstatuje Marie Urbášková.  Podle Romana Landy, manažera pro klíčové zákazníky společnosti Z O K - system, se ale zejména po rekonstrukci nezřídka objevuje chyba, která může celý záměr pokazit: „Obchod, dá se říci, najede do starých kolejí, a pokud si na to majitel nedá pozor, v krátké době si jej takzvaně provozně zašpiní. V důležitých místech se začnou objevovat stojany dodavatelů, různé papíry se vzkazy zákazníkům, které stejně nikdo nečte, odhrnou se závěsy oddělující prostory obchodu se zázemím a další neduhy. 

PŘÍRODU EVOKUJÍ DOKONALÉ IMITACE 

Zhlediska materiálů i barev je v současnosti při vybavování prodejen patrný návrat k přírodě. Záleží ovšem vždy na jejím typu a záměru provozovatele. „Na jedné straně vidíme návrat k přírodním materiálům, jako je dřevo, kámen, na druhé straně u moderních designů interiérů se uplatňuje kov - ať lesklý či matný, sklo, lamino a plast,“ naznačuje Marie Urbášková. „Co se týká například regálů, trendy je možné velmi dobře vidět na produktech firmy Wanzl. Ta v poslední době nabízí drátěné konstrukce, které se následně doplňují čely z přírodních materiálů nebo plexisklem, což působí odlehčeně a elegantně. Vždy jde totiž o to, aby regál zákazníci prakticky nevnímali a měli oči pouze pro vystavené zboží. Protože to je to, co obchodníka živí,“ říká Oldřich Kovařík.  V této souvislosti je třeba vyzdvihnout, že se v rámci návratu ke všemu přírodnímu nepoužívají pouze přírodní materiály, ale i jejich imitace. Ty jsou dnes již na vysoké úrovni a při zachování přírodního designu navíc nabízejí další benefity. Nejenže mají mnohdy lepší mechanické vlastnosti, ale mnohem lépe a snáz se o ně pečuje, a také potřebují jednodušší péči z hygienického hlediska.  Kromě toho bývají mnohdy i levnější než jejich přírodní varianta. V této souvislosti můžeme jmenovat například dřevo nebo kámen. Technologie postupují velmi rychle dopředu, takže se dnes můžeme setkat s vysoce estetickým lesklým laminem nebo třeba imitací rezavého plechu. „V současnosti nemá nikdo čas složitě udržovat přírodní materiály,“ dodává Oldřich Kovařík. 

V MÓDĚ JE 50 ODSTÍNŮ ŠEDI 

Co se týká barev, zejména v několika posledních letech vládne interiérům šedá, a to ve všech svých odstínech. „Objevují se veškeré šedé barvy přes stříbrný mat, antracit a světle i tmavě šedou. Jde o neutrální barvy, které se dají velmi dobře kombinovat s dalšími barvami. A to i s bílou, skořicovou a dalšími. A mimo jiné je pak možné kombinovat je i s korporátními barvami. Pozorujeme trend návratu k přírodním materiálům, přičemž antracit evokuje jeden z nich - kov. Dále se často používá sklo, kámen, dřevo, a tomu se přizpůsobují i barvy. Je ale třeba vyzdvihnout, že se také často využívá protiklad, a tyto barvy se pak kombinují s jásavými pastelovými, jako je růžová nebo modrá a zelená, případně s magentou. Jde o to vždy správně vystihnout záměr. Můžeme se například setkat s realizací obchodu, kde bude vše provedeno v tlumených přírodních barvách a materiálech, ale je do něj zapotřebí vnést alespoň jeden dominantní oživující prvek, který je právě v odlišné barvě,“ vysvětluje Oldřich Kovařík. 

PRODEJŮM POMÁHÁ OSVĚTLENÍ 

Velmi výrazným trendem při osvětlování je užití technologie LED, která proti standardním svítidlům dokáže uspořit až 70 % energie. Používají se lišty po celé délce plochy, do nichž je zabudováno pevné LED osvětlení, zasahující celkovou plochu, v kombinaci s bodovým LED svítidlem, kterým se nasvítí určitá část regálu či jiné požadované plochy.  Dobře umístěné osvětlení dokáže výborně zdůraznit požadované zboží a zvýšit tím jeho prodejnost. Při vhodném využití osvětlení je možné i s jeho pomocí zdůraznit design celé prodejny. „Úspora u LED osvětlení je vysoká a návratnost je už do jednoho roku, ovšem není vždy vhodné k použití. Jeho světlo je pociťováno jako chladné a barevnost se také někdy nehodí. V některých případech je to ale úplně opačně a LED dokáže obchod povznést do zcela jiné roviny,“ konstatuje Roman Landa.  Mnohdy se v osvětlení dělají chyby v tom, že se v rámci úspory peněz vytvoří pouze jedno centrální osvětlení, které ale již dnes pro prezentaci zboží nepostačuje. Je zapotřebí některé produkty vyzdvihnout, aby pro spotřebitele vypadaly lákavě. Kromě centrálního osvětlení je zapotřebí zvlášť a lépe nasvítit například pečivo nebo zeleninu, aby vynikla jejich čerstvost. Dále je důležité nasvítit vitríny například s chlazeným nebo akčním zbožím. „Dobré světlo je to, co způsobí, že se na toto zboží zákazníci podívají. Naopak je zase možné ušetřit na centrálním osvětlení, které v těchto místech nemusí být tak silné a bude pouze splňovat hygienické normy. Díky ledkám, které neprodukují takřka žádné teplo, je dnes možné například krásně nasvětlit i regály s vínem,“ dodává Oldřich Kovařík. 

REKONSTRUKCE JAKO KONKURENČNÍ VÝHODA 

Určit dobu, kdy je prodejna již opotřebovaná a měla projít zásadní rekonstrukcí, zcela jednoznačně nelze. Obchodníci, kteří si chtějí udržet zákazníky, by měli neustále sledovat trendy prodeje a průběžně dovybavovat svůj obchod novinkami, které zvýší komfort při nakupování. Obecně pak odborníci doporučují větší zásah do prodejny po pěti až osmi letech. „Z našeho hlediska bych řekl, že úpravy by měly probíhat co nejčastěji. Je ovšem pravda, že je důležité, jak se o obchod v průběhu provozu majitel stará. Pokud se pravidelně zabývá drobnostmi, může vydržet léta bez nutnosti většího zásahu. Záleží také na sortimentu: jedná-li se o obchod s běžným potravinovým a spotřebním zbožím, je důležité, aby působil čistě a přehledně. Naopak existují obchody s častou obměnou sortimentu, případně prodejny zacílené na mladší generaci, kde jsou běžné každoroční úpravy, případně dovybavení různými prvky či celými sestavami regálů a úpravami designu,“ říká Roman Landa.  Rekonstrukci si však obchod obecně zaslouží, pokud má potenciál bezpečně fungovat do budoucna. Je také možné říci, že pokud majitele živí dlouhé roky a pocitově je už zastaralý, měl by projít zásadní změnou. Jak Roman Landa dodává, rekonstrukce může být také vhodnou obranou proti případné konkurenci. „Pokud máte zastaralý obchod, je jen otázka času, kdy se objeví nová konkurence a převezme vaše místo. Pak původní obchodník bude chtít vyrovnat podmínky a začne s renovačními pracemi. To ale znamená třeba na deset dní zavřít, takže i věrní zákazníci budou nuceni odejít ke konkurenci. Realita je taková, že po novém otevření se jich přes deset procent už nevrátí,“ upozorňuje Roman Landa. Velký vliv na tuto situaci má ovšem také obsluha, takže toto pravidlo neplatí univerzálně. 

Z NEZNALOSTI MŮŽE BÝT NOČNÍ MŮRA 

Zejména majitelé malých prodejen mají svou představu, a tu si pak sami realizují. Nemusí být nutně špatná, protože jsou to oni, kdo zná potřeby konkrétní provozovny. Na druhou stranu nemají praxi s řešením některých problémů. „Zde bych doporučil přinejmenším nechat si zpracovat odborný návrh prodejny. Cena je proti realizaci mizivá a může ušetřit jak čas, tak peníze, a to hned z několika pohledů. Větší přehlednost prodejny může zajistit menší ztráty zboží, lepší využití prostoru zase finance za čas nutný k doplňování, což nejsou zanedbatelné položky,“ konstatuje Roman Landa. Právě proto by si majitelé prodejen měli nechat projekt vypracovat specializovanou firmou.  Špatná je také přílišná orientace na cenu. Ne vždy je to nejdražší nejlepší, jenže ani to nejlevnější nemusí být ku prospěchu věci. Dalším krokem bývá i nevhodně zvolená koncepce prodejny. Zákazníci jsou velmi citliví na změnu a nové pojetí prodejny mohou vnímat negativně. Je třeba se svěřit do péče odborníků a probrat s nimi detaily rekonstrukce tak, aby ji zákazníci přijali pozitivně. „Neznalost shopfittingové strategie, trendů a chování zákazníků může z realizace prodejny udělat noční můru,“ varuje Dana Voillot. „My vycházíme z představ a požadavků zákazníka a postupujeme od vytvoření návrhu s umístěním veškerého vybavení - vstupního zařízení, regálů, prodejních stojanů, pultů, chladicího zařízení až po pokladny. Po opětovné konzultaci se zákazníkem zapracujeme případné změny a následuje skicování a konečná vizualizace, kdy už zákazník přesně vidí, jak bude jeho prodejna vypadat,“ uzavírá Marie Urbášková. 

 Celý článek:ZBOŽÍ & PRODEJ, 3.6.2016